24 november 2019

Tröskel 10 : Snö 20 : den drömda



möter den värmande
sköterskan för andra
gången alltjämt änglalikt
leende bland allvarliga
dörrar håller hon beredskap
nu i min dröm
en kompletterande version av
verklighetens unga äldrevårdande
dam i tomma matsalen
vid en tyst tv-skärm
där kodupplåsta korridorer tar sina ändar
mot fåtöljer och tavlor
av gud vet vem
visar hon sig dessutom
jobba som tomte
i badstrandens kiosk
samt därtill undervisa
på någon kurs
jag glömt att jag går
möjligen i bibel-biologi
rimligen i piano-psykologi
skrattar vi även här
på seriösaste fötter
kl. 4:44
över dödens golv
med levande händer
tolkade som en spirituell Seekers-sång
besläktade med någon från Saltkråkan
fast i mörkaste nutid
avlöser trygghet
och oro varann
som olika flingor av samma snö
på deras tröskel hon står
med brunt ljus i hår
lämnar jag huset
i superlugnad småstress
så åter utstigen
längs snurriga backarna
syns det vita täcket
ligga där
och inser då
att mina ögon drömmer
för ingalunda har
det snöat inatt
och om så likväl vore fallet
måste jag ändå
fortsätta sova nu
för att klarögd kunna möta
ängeln någon mer morgon







0W0

Inga kommentarer: