10 december 2018

Barndoms Butik # 16 : IKEA



först ska vi parkera
hitta lämplig lucka
strax in till IKEA
största klossen luktar


trä & järn, markerats
plats för sängbord-grunka
vill jag icke leka
barn bland plastboll drunkna


följer med dit pekar
gul fåtölj kul buktar
springer bort riskerar
tråkigt blott att lunka


letar upp paketen
pappa plockar tunga
rakt ned, med viss tvekan
kärrans snurrvarv funkar




[....kommer naturligtvis fyllas på med kompletterande material snart....]




Sedermera från nutida horisont : Hängde med systersonen på IKEA igår : 
 
Först kutar han glatt runt längs hela övervåningen, förevisar mig lösa tillbehör, slår sig ned på varannan stol/säng, vill bli lyft till de hägrande hyllplanen. Senare sitter han seriöst klistrad i en kundvagn och spelar mobila spel helt stilla, som jag upptäcker att fler föräldrar föredrar som lösning ;-) att kunna lunka fridfullt mellan lampor o mjukare ting. Mysigt att få fem minuter med syrran "i enrum"!
 
Däremellan körde vi mat och knaprade "flygande-tefat-kakor" vars mönster tycks identiskt med en bland dörrmattorna.... som jag måste ha för den påminner om annan modell jag drömde om -88. Försöker återfå magi-känslan från min egen barndom över det labyrintiska men likafullt spikrakt förutsägbara lagret - lyckas blott någon sekund. 
 
Kommer fram till att jag behöver ingenting - inte ens den extra gula fåtöljen. Slutar med att köper hem ett kilo av samma grönsaksbollar som jag åt så billigt därinne.
 


 
0W0

Inga kommentarer: