14 augusti 2018

Automatisk Trafik + Humana Svängningar = Farlig Friktion?!?!



Självkörande bilar såg jag ett svenskt reportage om. Min spontana reaktion är det vore vansinnigt!?! Hur ska levande trafikanter och automatiska fordon kunna förstå varann i alla situationer?!?

Sedan slappnar jag successivt av inför fördelarna som målas upp... Kanske trots allt blir säkrare än med alla mänskliga körstilar? Därtill bättre utnyttjande av hela s.k. bilflottan när färre slipper stå parkerade många timmar... Som om folk och fä och barn ville bli skjutsade av vilken bil/buss somhelst?! Emellertid för mig som saknar körkort kanhända ett smidigt alternativ?!

Ändå landar jag i åsikter som att : Varför inte satsa mer på de riktiga (taxi)förare som finns snarare än att skapa ytterligare arbetslöshet?!? Och så den största frågan vem/vilka som kommer bära ansvaret för de självkörandes eventuella misstag....

Dessutom lär vissa av oss bli instinktivt oroliga när vi möter förarlösa, anonyma maskiner direkt i farten - till den grad att vi börjar bete oss radikalt annorlunda när vi kör, cyklar och går, vilket kan alstra nya, otrygga reaktioner, som automatiken i sin tur förväntas förhålla sig till redan inbyggt....

Så även på så vis ligger det tyvärr något i teorin som parallellt presenterades - att människor kanske inte ens får lov att köra i trafiken längre = de bägge väsensskilda trafikanterna kommer icke kunna synka helt säkert?!




0W0

Inga kommentarer: