27 december 2016

Ugglor i Mossen


eller The Trouble With Harry som filmen heter på Hitchcocks språk... var hemskt intressant att återse såhär drygt 25 år senare! Mer färgrikt filmad än kanske någon annan av H. (noterade jag redan som fjortonåring) blir den på Bluray nu som en hel samling Monet-målningar (blott skarpare). Om jag skulle se historien på VHS igen så torde jag uppleva den som svartvit ;-)

Såg tydligen denna "lilla deckarkomedi" flera varv då 1989-91, när den var 35 år gammal. Ty hälften av rollerna visade sig fortfarande vara väldigt välbekanta!! (och hälften förvånansvärt obekanta). Skådisen Mildred (den ena av de bägge Mildred här) kan skådas i Hitchcock Presents episode 24. Hon kändes smått rysligt bekant där nyss, men kopplade ingalunda - trodde det var någon levande hon påminde om. 

Sedan jag fått grepp om Hitchcocks humor och replik-teknik genom serien, så märker jag hur somliga ugglor i mossen genomsyras av just hans stildrag - som om han kunde ha sagt själv det som några roller säger.... -55 är ju dessutom gemensam nämnare för releasen av Season 1 samt ugglan Harry. Har måhända arbetet med dem färgat av sig på varann?! :-)

Mossen måste vara relativt lättsedd(!) och räknas som en relativ bagatell(?). Känns som närmare en saga jämfört med roman. Ändå långt ifrån busenkel, med sina raska ryck och variationer runt det stående (liggande) temat. Nästan en "buskis" i det mörkare fältet.... Slutet har samma sorts (potentiellt överrumplande) knorr som de olika avsnitten besitter, bara det att man i filmen hinner få betydligt fler vändningar och personporträtt under vägen....


(En Världsomsegling Under Havet från 1954 i Disneys tappning, vågar jag inte ens börja beskriva mina just uppdaterade intryck av.... Har alltför gott om jämförelser att göra med hur jag tog mig igenom hela Jules Vernes bok vid denna juletid fast 1989, blev färdig precis vid nyår).



0W0

Inga kommentarer: