1 augusti 2016

Andas in Bok Andas ut Boll


SKUR nr 2

medan nedvräkande oräkneliga droppar

knackar på verandans tak

och spikar sitt regn

i mysigaste augusti

då sitter du skuldlöst oberörd

djupt engagerad i en knastertorr bok

hyllplansfylld av sällan framkomna skepp

längs svarta kometer

genom gula hål

återrunnen

så förunderligt längesen jag läste

en hel historia mellan pärmar (utanför skärmen)

där en minut tycks

som miljoner

märker du hur mörknande

strålar alltjämt smeker

balkar i bästa fall långt ifrån murknade

håller din veranda

min syresatta spänning

alltmer avspänd

ty i tjugo dagar kände jag att en dryg minut

var gränsen för hur länge

man kan hålla

andan

men så med ens

har jag kommit upp i dina två

minuter utan ny luft

tills släpper skönt

på klädnypande kontrollen

och dyker stolt genom vår trädgård

likt delfinen i

ditt upptorkande liv

plockar jag in de sista bären

och allra första bollen

som jag lekte med som gammal astronaut







0W0

Inga kommentarer: