15 juni 2016

Ska Regna Redan Äntligen... på ny man gammal


Och här kom till sist min svenska textversion av en av världens mest insjungna visor, skapad av Randy Newman, förmodligen -66. Vet ännu inte hur konkret eller ironiskt Randy menar orden - oerhört öppna för tolkning - så jag kör på bägge spåren.



[första versen]

Fönster krossats
längs korridorer
En ödslig sol
skiner in glatt och dött
Mänsklig snällhet
svämmar över
Och jag tror det kommer regn idag


["Broken windows
and empty hallways
A pale dead moon
in the sky streaked with gray
Human kindness
(is) overflowing
And I think it's going to rain today"
[more often sung : And I think it's gonna rain today]




[andra versen]

ihålig
går var hipster klädd
där frusna skratt
fördömer nåt gott
Gammal kärlek
sköljs snart över
Tänk om regnet kommer hit idag?!


["Scarecrows dressed
in the latest styles
With frozen smiles
to chase love away
Human kindness
(is) overflowing
And I think it's going to rain today"
[more often sung : And I think it's gonna rain today]




[B-del typ Bridge]

Ensam
ensam
iPhone vid min sko
sparkar jag nog ner från bron
Det raderar varje vän?


["Lonely
Lonely
Tin can at my feet
Think I'll kick it down the street
That's the way to treat a friend"]




[tredje versen]

Mörkt framför mig
display förför dig
att hjälpa slöddret
och ge dem ditt ljus
Vänlig värme
släcker törsten
Och det regnar redan nu, tror jag


["Bright before me
the signs implore me
To help the needy
and show them the way
Human kindness
(is) overflowing
And I think it's going to rain today"
[more often sung : And I think it's gonna rain today]




0W0

Inga kommentarer: