12 augusti 2015

Gust A 8


Baserat på "de åtta intelligenserna" (ursprungligen sju) hos Howard Gardner, som de kommit att gestaltas i nutida modell : spatial, interpersonal, intrapersonal, linguistic, bodily-kinesthetic, musical, logic-mathematical, naturalistic




min blick märker
det är augusti när
skuggorna fyller
allt närmare gränder



min vän märker
det är augusti när
vi samlas vid bardisken
som vore det ett arbete



mitt innersta tillstånd märker
det är augusti när
bortglömda psykologer börjar
filosofera med mig



mina ord märker
det är augusti då
alfabetet gör sig berett att gå
ännu en katalogkurs



mina ben märker
det är augusti när
backarna känns både hårdare
och snabbare och tätare och brantare



min rytm märker
det redan är augusti
när samma melodi
försöker börja på en ny visa



mitt system vet
det måste vara augusti när
oktober borde ha utgjort den
åttonde biten av hjulet



min omgivning märker
det är augusti just
innan bär och glass har runnit
ned i jord







fotnot:

Jag skulle vilja bli testad "utifrån", av någon/några som är insatta, men känner inte till nåt sånt (gratis), utom via vänners bedömningar. Enda nät-testerna inom personlighetsläror o dyl burkar ju bygga på att man svarar bara själv. Iofs gillar jag denna intRApersonella intelligens som självreflekterar, men... Alltid svårt att veta hur rättvisande det (ingalunda) blir när man självuppskattar sina förmågor och tendenser.

Hursomhelst fick jag intra-personell högst på bägge nyligen, precis som för sju år sen. Trots att jag svarar så som jag tycker motsvar mest lingvistisk, kinestetisk och musikalisk, matematisk eller allesammans, så blir det likt förbaskat intRApersonal. Den tycks handla mer om psykologi än de andra, fastän intERpersonella rör sig mest mellan människor rent faktiskt.





0W0

Inga kommentarer: