23 april 2013

Fobi För Flöjter Finns Fall av Även Färger

Försöker få grepp om vilka fobier som finns :
LISTA ÖVER FOBIER PÅ WIKI


Här kommer nu en uppställning över de potentiella rädslor som jag bedömer mig ha (haft), från de mest påtagliga till de högst slumrande.

Såvitt jag nu ens kan sägas ha (haft) dem som fobier...? Ibland kanske det bara handlar om sund respekt, sällan om skräck och utpräglade panikkänslor.



1. Hydrofobi : rädsla för Vatten [vara under vattnet]

2. Pnigofobi : rädsla för Kvävning

3. Klaustrofobi : rädsla för Små Slutna utrymmen

4. Ochlofobi : rädsla för Folksamlingar

5. Skopofobi : rädsla för att bli iakttagen

6. Nomofobi : rädsla för att vara Utan (mobil)Telefonkontakt
[alltså för att omöjligen kunna få kontakt med omvärlden, medan vanan att ringa kan jag gärna vara utan långa tider]

7. Mekanofobi /Teknofobi : rädsla för Maskiner

8. Tomofobi : rädsla för Operationer
(Aichmofobi : rädsla för Sprutor och injektioner)

9. Algofobi : rädsla för Smärta

10. Phobofobi : rädsla för Fobier eller rädsla för att Bli Rädd

11. Homofobi : rädsla för Homosexualitet
[inte enbart i överförd betydelse]

12. Neofobi : rädsla för Nyheter

13. Dystychifobi : rädsla för Olyckor

14. Sociofobi : rädsla för Sociala Situationer

15. Glossofobi : rädsla för att Tala inför Folk
[också uppträda med teater osv?]

16. Didaskaleinfobi : rädsla för att gå till Skolan
[oklart definierad varför]

17. Charofobi : rädsla för att Dansa

18. Agrizoofobi : rädsla för Vilda Djur
(Zoofobi : rädsla för Djur)
(Batrachofobi : rädsla för Kräldjur)

19. Nosofobi : rädsla för Sjukdomar
(Mysofobi : rädsla för Smitta eller Smuts)

20. Aeronausifobi : rädsla för att Kräkas

21. Pyrofobi /Arsonfobi : rädsla för Eld

22. Bathofobi : rädsla för Djup och Avgrunder
(Gephyrofobi : rädsla för att Gå över en Bro)

23. Basofobi : rädsla för att Falla

24. Akrofobi : rädsla för Höjder [Höjdskräck]




Något som jag saknar i förteckningen är rädsla för Föremål eller typ Masker, Figurliknande saker som man tror är Monster
[som jag hade vissa problem med som barn (dock aldrig clowner [Coulrofobi] eller tomtar direkt). Skulle iofs kunna vara en underavdelning av
Nekrofobi : rädsla för Döden /döda ting
emedan det bara rörde sig om orörliga "Ansikten" som hängde på samma ställe.]








Och så följer de fobier som förefaller mig mest absurda, som jag inte riktigt kan fatta att man kan gå runt och ha i allmänhet:


0. Aulofobi : rädsla för Flöjter
[här rör det sig förmodligen mer om dess förmåga till höga ljud, kom jag på, än om själva flöjten som föremål...?
Rädsla för alltför hög volym ska för övrigt vara en av de två enda medfödda rädslorna vi har.]



1. Kromofobi : rädsla för Färg eller särskilda färger

2. Anthofobi : rädsla för Blommor
Dendrofobi : rädsla för Träd

3. Logofobi : rädsla för Ord

4. Bibliofobi : rädsla för Böcker

5. Caligynefobi : rädsla för Vackra kvinnor
(Gynofobi : rädsla för Kvinnor)

6. Fotofobi : rädsla för Ljus
(Astrafobi : rädsla för Blixtar, himlen och stjärnor)

7. Grafofobi : rädsla för Skrivning
(då förstår jag bättre Scriptofobi : rädsla för att skriva när andra ser på)

8. Catoptrofobi : rädsla för Speglar eller se sin Egen spegelbild

9. Linonofobi : rädsla för Snören

10. Kinesofobi : rädsla för Rörelse

11. Pedofobi : rädsla för Barn
(däremot rädsla att ha fullt ansvar för barn)

12. Osmofobi : rädsla för Lukter, speciella/starka lukter

13. Triskaidekafobi : rädsla för talet 13 (eller andra särskilda tal)

14. Ecclesiofobi : rädsla för Kyrkor

15. Hedonofobi : rädsla för Nöje
[skulle i så fall snarare vilja tillägga en fobi : rädsla för att Tappa Kontrollen, t ex bli full eller drogad]

16. Gymnofobi : rädsla för Nakenhet
[egen eller andras?? = liksom för många kulturella lager här för att tala om fobi tycker jag]

17. Erythrofobi : rädsla för att Rodna

18. Hypnofobi : rädsla för Sömn

19. Autofobi : rädsla för Ensamhet
[fast här börjar jag visserligen förstå, fastän jag väldigt sällan känt det. Snarare i så fall att bli obotligt ensam - inte just att vara i ensamhet]









Kommentarer till skrivarvänner som tog upp upprepningarnas fobier bl a:

Grunnar annars på gränserna mellan fobi som ren panikkänsla å ena sidan och olust/ogillande å andra sidan...

Jag kan ju gilla Ubåtar, att besöka en på land, fastän de i ett skarpt läge borde vara det otäckaste jag någonsin kan utsätta mig för, eftersom de potentiellt inkluderar flera av mina högsta rädslor.

Och jag kan ibland tycka illa om smuts eller oordning (och ibland fascination inför skräpighet) fastän jag inte känner minsta farhåga i smutsiga miljöer. Har ingen bacillskräck, men ogillar ju att bli sjuk.


Ett sorts föremål kan förstås bli fetish eller projektionsyta för flera skilda känslor. Fobin borde väl vara själva föreställningen?? som t ex "om jag trycker på den här knappen en gång till, så kommer jag bli knäpp"... medan knappar i allmänhet må lämna en oberörd, tills man redan har tryckt på en knapp tre gånger och börjar känna kallsvett över tvånget att göra det igen...?

Dylikt har jag några gånger känt rent fysisk panik inför, när jag suttit och raderat filer eller fört över information, upprepandes samma moment och upprepandes samma moment och upprepandes samma moment... Då vrider det sig till sist i magen av äckel, känns svimfärdigt från fingrarna till pannan.

Fast kan ju oxå vara en sund reaktion = behöver ta en paus, undvika stirrighet. Men går man omkring är orolig för att det ska börja hända, så är det förmodligen en fobi. Kanske för att bli en maskin eller lik en maskin, eller helt enkelt en fobi för tvångsmässigt betéende.


Ja, palilali- och ekolali- verkar vara "intressanta" fobier!! Som inte minst jag borde ta mig i akt för, eller kanske bättre metod : låta bli att ta sig i akt för... Man drar ju på sätt och vis till sig just det man är rädd för att dra till sig.





wWw

Inga kommentarer: