22 november 2010

SMÅlands skogigaste sJöar

LandskapsPorträtt # 1



Så gott som aldrig
har jag satt mina fötter i Småland
ett bland de största land som skapats
utav Guds mellersta hand


Emellertid styr nu min längtan
in bland dess skogar
ut på dess mossar
för å beundra den glimrande Bauer-bruden
tro på hemligheter i Vetlanda
å förtrollas av vättarna
vid Vätterns södra strand
så förvånas över människorna
i Jönkyrkans samarkand


Därpå må jag ta Taberg, hoppa vidare uppå Tomtabacken
kanhända Junibacken
vimla i Vimmerby
bland välsignat busiga barn

skall jag sedan måla polkagrisarna svenska
istället för danska
dikta omkring i gränderna
så redigt likt finpoet
ty allaredan luktar här IKEA
i hela min lägenhet


Så gott som aldrig har jag besökt
detta stora lilla sagorike
detta envetna flätverk
bara värmt min magsäck i Värnamo
växlat färdmedel i Växjö
och tagit Visby-färjan från Oskarshamn

och kanske vill jag fortsätta missa massa växter
säga adjö till alla sjöar
och segla med bönderna till Amerika
där de blir högdragna drottningar
okåta kopior av Philippa Fältskog
som sympatiska små pigor var


Dock tills dess må en spänna för hästar
hänga i grinden som en annan dräng
odla sten
och skörda träd
förädla virket för hand till romaner
lagra kvistar
bo i berg
vara en lika god som modig dvärg






010

Inga kommentarer: