5 november 2022

Besynnerliga Höstlöv Skrivna

lite mer absurda scener än vanligt, ur mina drömmar denna nattliga dag, som trots allt kändes soliga

 


en bokstav på varje höstlöv

hade någon totat dit

förmodligen var det jag

som sökte lägga löven i rad

längs gatan i småstaden

men snart tog vindbyn

tag i deras spröda ordning

och hela dikten blev

som halvt bortkastad



passerade torgmarknaden

vars stånd stod inrymda i radhus,

frågade en indisk familjefar

om jag fick nästla mig

upp på deras tak, via en stilig stege

genom en mystisk lucka

för att det såg så spännande ut -

men han bara log distinkt

och gav ett vänligt nej

som jag kände full förståelse för

hur fin utsikten än torde ha varit

och hur god gymnastik det än givit



tydligen skulle jag ha gjort

en 60-årig dam gravid

eller rentav två gamla bekanta;

helt sannolikt enligt samhället

fast ganska olikt mig -

blev återförd till den vita vägg

där befruktningen skulle ha skett

klättrandes halvt mot taket

längs de där rören

- tja, jag kände igen akten, men

icke att hon hade varit närvarande;

så nån insemination måste skett?

och nu funderade vännen på abort

bland torrblåsta höstlöv

som hon sökte forma till ord



stod på jobbet och packade

tidningar genom alltmer lösa

trådar runt allt tyngre buntar

i ny cykelkorg på samma slita

betonggolv medan jag tjuvlyssnade

på de två soliga tjejerna som

denna natt funnit sin frändskap

bland oss tjog män

och kände mig en smula

utanför - fastän

brukar prata med var och en

så insåg jag jag aldrig fullt ut

kan bli del av deras dialog -

varken flickornas eller pojkarnas,

tanternas eller farbrödernas

- medan lyssna funkar

faktiskt smidigare



mitt i någon sorts biltvättomat

med smått ofantliga vattenfall

från varsin sida som

blott stängdes av ibland

lyckades jag ändå lirka mig in

i mittfåran för att hämta

min hjälm som tvättgästen

hjälpt till att kasta ned

bland andra nödvändiga grejer

fastän jag aldrig tankat ett fordon

- kan tänkas en bortglömd barnbok?





ZYZ

Inga kommentarer: