17 augusti 2022

Enneagram +/- mitt perspektiv

TTTtio fokus för att klargöra de nio filtren

 

Enligt en övning i Enneagram-analys, där man först skulle ange tio saker man är/motiveras av + tio saker ingalunda. Sedan finna vilken laddning varje har : fysisk, emotionell eller mental, och därigenom spåra/inringa vilket filter/fönster man har mest av...

 

...som jag är eller identifierar mig med

angivna i form av substantiv eller adjektiv ;

handlar egentligen om vanemönster man kör fast i

- närmare bestämt vad man oftast har som motiv :

 

1. Ordkonstnärlig (poet)

2. Återupptäckande (Återkommande mer o mer)

3. Tittare (fotograf)

4. Ordningsam

5. Ensam (men Människointresserad)

6. Irriterad

7. Musiklyssnare

8. Leverantör

9. Nostalgisk (Drömsk)

10. Nummersättare (Rangordnare)

((11. Överdriven (Reserv)))

 

 

som jag EJ är eller identifierar mig med inte alls,

snarare sällan ängar mig åt, och knappast har som motiv

- vilka här ger en ännu mer paradoxal bild..? :

 

12. Gruppmedlem

13. Slumpmässig

14. Rak (Enkel)

15. Pengaplacerare (risk-spekulant)

16. Tekn(olog)isk

17. Revolutionär (regelbrytare)

18. Bunden (av löften)

19. Egocentriker (än mindre Egoist)

20. Vårdtagare//Vårdgivare

21. Färdiggörare (Avslutare)

((22. Måttlig *))

 

 * ej nöjd, om än förnöjsam

 

 

Analys, preliminärt sammanlagt :


EnneaFilter Första

+ Irriterad

+ Nummersättare (Rangordnare)

2 - 0 = +2


EnneaFilter Andra

- Gruppmedlem

- Vårdtagare//Vårdgivare

0 - 2 = -2


EnneaFilter Tredje

- Pengaplacerare

- Färdiggörare (Avslutare)

0 - 2 = -2


EnneaFilter Fjärde

+ Ordkonstnärlig (poet)

+ Ensam (men Människointresserad)

+ Nostalgisk

- Revolutionär (regelbrytare)

3 - 1 = +2


EnneaFilter Femte

+ Tittare (fotograf)

- Tekn(olog)isk

1 - 1 = 0


EnneaFilter Sjätte

+ Ordningsam

+ Leverantör

- Bunden (av löften)

2 - 1 = +1


EnneaFilter Sjunde

+ Återupptäckande (Återkommande mer o mer)

+ Överdriven (Reserv)

- Slumpmässig

- Egocentriker

2 - 2 = 0


EnneaFilter Åttonde

- Rak (Enkel)

0 - 1 = -1


EnneaFilter Nionde

+ Musiklyssnare

- Måttlig

1 - 1 = 0


som möjligen blir totalt missvisande

iom jag oftast brukar visa mig ha

7:e fönstret med 6-vinge

som italienare sägs motsvara

annars 5:e fönstret med 4-vinge

el dyl

 

 

ZYZ

Inga kommentarer: