13 augusti 2022

33 svenska SchlagerSånger som mitt hjärta slagit mest för


eller fortfarande gör. Valt ur skörden 1978-98, från de svenska startfälten i Melodifestivalen [Schlagerfestivalen].

Här handlar det huvudsakligen om 80-talet, då jag hängde med härligt i karusellen. Sedan baklänges följde jag mer sporadiskt, men återfann nästan bara vinnarna på 60-talet.

För övrigt missat det mesta från 2000-talet (trött på idén med alla deltävlingar, som snarare hade behövts på 80-talet då bättre melodier gjordes i genomsnitt).


1
HANDEN PÅ HJÄRTAT
med Sofia Källgren
kom fyra -90
av Lasse Holm & Pling Forsman
("Vem kan mot strömmen av din kärlek
segla sin båt utav bark?")

2
(Om) OM IGEN
med Lena Philipsson
kom tvåa -88
av Bobby Ljunggren, Håkan Almqvist, Pling Forsman

3
DIGGI-LOO DIGGI-LEY (gyllene skor)
med Bröderna Herreys
kom etta -84
av Torgny Söderberg & Britt Lindeborg

4
MEN NATTEN ÄR VÅR (ingen som vet)
med Kicki Moberg
kom femma -81
av Pling Forsman & Agnetha Fältskog

5
FRÄMLING (nyans av ljus nånstans)
med Carola Häggkvist
kom etta -83
av Lasse Holm & Monica Forsberg

6
TA MIN HAND (och låt oss få leka)
med Dan Tillberg
kom tvåa -85
av Svante Persson, Dan Tillberg, Cecilia von Melen

7
(Varje gång jag hör) SÅNGEN ÖVER HAVET
med Lizette Pålsson
kom sexa -90
av Martin Klaman & Hans Skoog
[föredrog den långt hellre än Som Om Himlen Brann]

8
MISS DECIBEL (Var får du alla toner från?)
med Lasse Holm & Kicki Danielsson & Wizex
kom tvåa (delad etta) -78
av Lasse Holm & Gert Lengstrand

9
(Kom och låt oss) DANSA MED VINDARNA
med All of a Sudden
kom femma -88
av Fredrik Möller & Paul Kvanta

10
100 % [HUNDRA PROCENT]
med Lotta Engberg + Tripple & Touch
kom trea -88
av Torgny Söderberg & Monica Forsberg
[mycket starkare än föregående års buggcola]

11
DOVER - CALAIS (närmade oss land)
med Style
kom trea -86
av Tommy Ekman & Christer Sandelin

12
DET VACKRASTE (att se dig när du sover)
med Cecilia Vennersten
kom tvåa -95
av Nanne & Peter Grönvall, Maria Rådsten

13
MARIONETT (Vem har du gett dina små trådar?)
med Ritz
kom fyra -83
av Peter Wanngren & Monica Forsberg

14
(Spela och dansa sa) SANKTA CECILIA
med Göran Folkestad & Lotta Pedersen [Engberg]
kom tvåa -84
av Göran Folkestad & Vicki Benckert

15
DEN VILDA (dansar som virvlar i ett vattenfall)
med One More Time
kom etta -96
av & Peter Grönvall & Nanne

16
SOMMARNATT (Brunnarna flödar över)
med Robert Wells
kom inte ens till final -87
av Göran Folkestad & Jan-Olov Ståhl

17
GOD MORGON!
med Sweets 'n Chips
kom tvåa -81
av Torgny Söderberg & Lasse Holm

18
KOMMER DU IHÅG MIG?
med Jim Jidhed
kom trea -91
av Peter Karlsson & Joakim Hagleitner

19
HÖGT ÖVER HAVET (och bort emot land)
med Arja Saijonmaa
kom tvåa -87
av Lasse Holm

20
AVUNDSJUK
med Nanne Grönvall
kom fyra -98
av Nanne & Peter Grönvall

21
UPP ÖVER MINA ÖRON
med Glenmark & Orup
kom tvåa -89
av Anders Glenmark & "Orup"

22
VÄXELN HALLÅ (Koppla mig till 22)
med Janne Lucas Persson
kom tvåa -80
av Lasse Holm & Gert Lengstrand

23
OM JAG SKRIVER EN SÅNG
med Eva Dahlgren
kom trea -79
med Eva Dahlgren
(bonus-medalj för bästa meta-perspektivet)

24
SATELLIT (Du har stått vid horisonten)
med Ted Gärdestad
kom etta -79
av Ted & Kenneth Gärdestad

25
STANNA DU I DINA DRÖMMAR (så lever jag i min verklighet)
med Jon Ekedahl
kom inte ens till final -91
av John Ekedahl

26
DET BLIR ALLTID VÄRRE FRAMÅT NATTEN (alla skratten)
med Björn Skifs
kom etta (delad etta) -78
av Peter Himmelstrand

27
JULIA (Det var år -28 hon tog till sig mod)
med Myrra Malmberg
kom trea -98
av Claes Andreasson & Torbjörn Wassenius

28
NATTENS DROTTNING (mitt liv är ditt libretto)
med Haakon Pedersen & Elisabeth Berg
kom femma -89
av Lasse Holm & Pling Forsman

29
PICCADILLY CIRCUS
med Pernilla Wahlgren
kom fyra -85
av Lars Andersson & Bruno Glenmark

30
ELDORADO
med Sound of Music
kom fyra -86
av Peter Grönvall, Nanne Nordqvist, Angelique Widegren

31
MITT I ETT ÄVENTYR
med Carola Häggkvist
kom tvåa -90
av Stephan Berg
[tyckte denna var starkare än nästa års stormvind]

32
LÅNGT HÄRIFRÅN (kom närmare nu!)
med Py Bäckman
kom femma -92
av Anders Olausson & Py Bäckman

33
DU ÄR ALLTID EN DEL UTAV MIG (som Polstjärnans ljus)
med Henrik Åberg
kom inte ens till final -96
av Lasse Holm & Lasse Berghagen







ZYZ

Inga kommentarer: