8 oktober 2020

Tolv-i-Topp GärdestadSånger + BokKopplingar

 

= mina mest återkommande hjärter-ess [eller om de är spader-ess] bland sångerna gjorda av Ted Gärdestad. Med texterna av Kenneth Gärdestad, varav jag anger "en särskild rad" ur varje - den fras som tydligast färgat min bild av sången.

 

Emellertid före vi kör igång med listan, skall bara anges några svenska böcker = de berättelser som jag tycker har mest gemensamma drag med Bröderna Gärdestads skapelser. Det blev för ogörligt att kombinera en bok med varje sång. Så följande påminner mig om andan i deras värld - vilka fält den spänner över :

 

BRÖDERNA LEJONHJÄRTA

Astrid Lindgren -73

 

BARNENS Ö

PC Jersild -76

 

NÄSSLORNA BLOMMA + VÄGEN UT

Harry Martinson 1935-36


SKUGGAN ÖVER STENBÄNKEN

[inklusive tre till i Skugg-serien]

Maria Gripe 1982-88

 

Spännande hur Kay Pollack var inbegripen både i hennes Tordyveln Flyger i Skymningen [som radioteater redan före boken] samt i filmatiseringen av Barnens Ö.

 

"Kung Lejonhjärta" nämns faktiskt i låten Ring Ding Dingeling Dae [ej med på toppen]. Även fast där lär handla om engelska Richard snarare än svenska Skorpan & Jonatan, så är det intressant att boken kom blott två år före låten.

 

*  *  *  *

*  *  *  *

*  *  *  *

 

1

THE REASON

"in the silent Milky Way, where the trees can't grow and children can't play"

 

2

SNURRA DU MIN VÄRLD

"När blev solen gul? - när fick vagnen hjul?"

 

3

COME GIVE ME LOVE

"mm-mm-mm, jag vet en vän som är lika mörkrädd som jag"

 

4

WANNA LIVE - GOT TO GIVE

"Across the universe pain is nothing new"

 

5

BUFFALO BILL

"Du protesterar om jag inte är tuff - så du sväljer den bluff som jag producerar"

 

6

FRANSKA KORT

"Du kan gå i kloster som ett alternativ - för sanningen är vridbar som ett positiv"

 

7

OM DU VILLE HA MIG

"så med tornet utan täckning ... står jag blottad för nästa drag från dig"

 

8

UNIVERSUM

"...där tid gick ut och in - kunde jag följa världens gång..."

[inklusive stråk-introt, som på CD-utgåvan blott kommer om man spelar skivan i en följd - annars går rakt på pianot]

 

9

I DRÖM OCH FANTASI

"och små älvor dansa' ringdans i en sockerskål"

 

10

TID FALLER HÅRT

"Döden står bredvid - hårt faller tid"


11

EIFFELTORNET

"Men jag hoppas att jag stoppas i hissen upp av dig"

 

12

BETLEHEM

"Neri botten av min själ finns det ängslan gott och väl - men mitt skratt är nog min bästa ägodel"

 

 

 

ZYZ

Inga kommentarer: