26 oktober 2020

Saker jag Brukar Räkna som man nog Sällan Räknar

såsom ännu en Tolv-i-Topp... 

...i somliga fall var jag inte längre medveten om mitt beteende att räkna dem - medan andra saker vet jag varje gång när jag räknar att jag räknar.... 

Låter ibland siffrorna styra mitt liv - eller mitt liv styra siffrorna

 

1

Räknar ofta manuellt hur många rader

en dikt jag skriver består av

både efter, före och under själva skapandet

även när den icke är indelad i tydliga strofer

... likaså antal blankrader

för att inte tala om tre eller två punkter ....

[dock räknar sällan något i någons dikt jag läser

- ej heller när jag läser mina efteråt ..]

 

2

Hur många potatisar el broccolibitar o dyl

som jag lägger i kastrullen

oavsett om något recept föreligger

- senast 24 brysselkålhuvuden tycktes mig perfekt

[men sen när glufsar i mig matbitarna är jag ingalunda noggrann att ha koll på mängden]

gäller också chokladbitar el dyl, särskilt hur många jag plockar med mig hemifrån

 

3

Ritade som liten nummer på idolbilder,

sångare, skådisar och sportstjärnor jag samlade på

oftast på baksidan men ibland över motivet (rentav på artistens ansikte kunde hända)

i flera olika serier, sällan helt löpande systematiskt

- förmodligen med egna, magiska kopplingar

[medan jag numera har för många bilder att ens orka numrera

men räknar i varje enskilt fall hur många bilder jag lägger upp, samt i vilken ordning]

 

4

Vilket nummer ett reglage ställs in på

i synnerhet volymkontroller som kan spela verklig roll

men även huruvida fotoredigeraren får ange 44

hellre än 45 för grad av skugga

- utan att jag märker någon skillnad

[åtminstone sålänge jag är 44 år]

 

5

.... som jag bara gjorde nån period i tidig skolålder

emellertid gärna måste nämnas här :

Hur många gånger jag kramade nallen innan hejdå

samt hur många drag med tandborsten före färdig

eller rentav nuddade mattkanten m.fl. fläckar

= något magiskt antal vidrörningar

före jag lät mig gå därifrån

[dvs bestämde själv regler, mer eller mindre improviserade,

t.o.m lade tillbaks samma leksak i lådan flera gånger i rad

- sålänge det inte skulle sett alltför märkligt ut utifrån]

 

6

Då någon nyttjar ord på tok för upprepande

vanligtvis "och" eller "men" och "som" typ

eller någon mer personlig fras

hinner jag i bästa//värsta fall räkna

antal upprepningar under viss prat-period

[ännu lättare störa mig på sånt i skriven form]

 

7

Vilken minut som filmen befinner sig i

när videobandspelaren hade tydligt räkneverk

så att jag visste scenens position nästa titt

[- måtte ha avklingat iom dvd-skivorna, när fler olika filmer likafullt rullade allt oftare .... och numera saknar spelaren räkneverk, förutom när man pausar, spolar eller klickar fram infon, vilket ibland känns frustrerande och ibland befriande]

- kan även gälla musikspår osv

 

8

Hur många telefonsignaler som går fram när jag ringer

.... även om mottagaren ej längre hör isolerade signaler

[fast är säkert något som alla tillräckligt gamla räknar?!

- tillika antal pip från diverse apparater...?]

 

9

Mängden människor i ett rum, i en sal, på ett torg, i en buss

brukar jag hålla relativt bra koll på

och delar in personerna i små grupper jag tror de tillhör

[fast ibland glömmer jag alldeles bort att räkna folk

- vilket väl vare sig de eller jag saknar]

 

10

Mängden möbler, parkbänkar, knappar och husvinklar

eller dylikt (inklusive inbördes positioner)

kanske jag icke räknar på pricken

men på något vis mäter dem med blicken

[så torde märka direkt om en knapp uteblir

- nå, återstår förstås att testas i olika sammanhang -

brukar ivf veta vilka kulörer som ingår i bilden]

 

11

Exakt klockslag som väckningslarmet ställs på

t.ex. 13:31 hellre än 13:30, för att siffrorna speglar varann

eller 12:48 hellre än 13:00, för att 4 x 12 = 48

[såvitt jag inte behöver kvarten för att överleva

eller blott skall slumra tolv minuter]

 

12

Skrev under ungdomen nummer i mina böcker

och räknade på så vis hur många jag hade i hyllorna

men gav upp det projektet sedan inflödet + utflödet blev alltför intensivt

[även när jag läst klart boken noterades på insidan pärmen (t.ex. Oktober 1990) men ersattes alltmer av spridda dagboksanteckningar,

om än aldrig någon komplett samlad förteckning - blott massa enskilda listor]

 

 

 

Bonus

13

Märligt nog räknar jag sällan trappsteg

trots min identitet här -

sker bara när trappan är riktigt jäkla lång

och en krånglig utmaning att komma ihåg

- däremot stegpinnar

räknar jag nog fortfarande ...?

 

 

 

 

 

 

ZYZ

 

Inga kommentarer: