26 mars 2019

Granne # 2 : Spisande Plattorna

nutida tolkning av oerhört gamla minnesglimtar
närmast en arketyp


det är en tant eller två
som har en spisplatta
eller tre, där jag känner
hur uppenbart det kan brännas
som av hundra glödlampor
i en enda ton
rycker jag fingret tillbaks
men tanterna är snälla, ler majsoligt
och mamma är med
mitt i den rostiga doften
av kaffe och fyra brödbullar
kanske precis upptinade
gråter jag knappt ens?!?
skrattar de hjärtligt åt ponken
påminner mig starkt om hur Armstrong
hälsar på Dolly som ligger inspelad
först på bästa kassettbandets B-sida *
låter först som om
de skruvar ur proppar
eller i på nytt varv
är möjligtvis tanterna mor o dotter
hur man nu kan vara det när man är gammal?!
nå, de bor ju
på ett annat hörn
neri uppgången oerhört olik våran
ändå samma sort
lika skrämmande som oförarglig


* [sedan kommer Platters både
mörkaste och ljusaste röst
medan tvåan på A-sidan kallas Brenda Lee
i lugn storm direkt efter livliga Little Eva
hos noggrant blandade, brända mandlar
hämtade från vår närmare grannes
redan supermixade box av samlingsplattor
tvärs igenom jazz, country, schlager, motown
där även minnen o personer snurrar ihop sig]




0W0

Inga kommentarer: