17 februari 2019

Barndoms Butik # 21 : Auktion


och här tar vi då
denna smidiga trappstegen
stabilt utfällbar
i trenne steg
fyra om man så vill
tillverkad i trakterna av
Tollered tror jag minsann
knappt ens begagnad
lätt guldplätterad
vad ger ni mig för den?!
tio kronor
tjugo kronor bjudet
hör jag tretti?
tretti riksdaler blott
tretti för den skönaste bland trappstegar
förtifem!
hör ni solskenet kvittrar?!
förtifem från farbrorn i bruna hängslen
sextio
och sexti spänn fick jag
sjuttiofem
nu börjar vi komma någonvart
sjuttifem för den smidiga
alltid tillhands och tillfots
första...
åttio kronor
har jag en höjning?
nitti!
nästan så man får stå på tårna...
nitti, go'natt nu
någon?
se där kom en hundring!!
jämna hundra
från familjen med den studsande krabaten
tackar nickar
hundra vart redan bjudet
och hundratjugo
hjärtat tickar
mot plånboken hör jag
etta tvåa nolla
var hamnar vi nu?
ska stegen gå bort för blott hundratjugo?!?
första
andra
hundratretti!
svettigt detta
och trappan rullar upp igen
har vi ett bättre bud?
hundrasjuttio
ojoj
hundrasjutti framifrån vänster
hundraåtti bortifrån höger
jojo
sent ska syndar'n vakna
och där kom en regndroppe tillråge
vad hör vi nu?
hela två hundra mitt i
ja, hej till hunden också!!
hursomhelst
höjden av sommar
två jämna inför denna unika trappa
tvåhundra och tio
jomenvisst
ska stegen kammas hem för goda tvåhundratio?!?
första
andra
denna finfint ihopfällbara
och tredje
[bank!]
såld till tanten med mintgröna paraplyet
tidevarvens fynd
som hittat
vi lägger ned trappan där
ni vet, ja
i samma hög hon skulle ha
khm
vidare i karusellen
nästa föremål blir
den här antika telefonen
en riktig apparat
med rolig nummerskiva
istället för knappsats
japp, fungerar finemang!
om du pratar i den frikopplade luren
absolut
man kan lyssna också
vad säger ni
får jag åtti
nitti
tusen!?!



0W0

Inga kommentarer: