27 november 2017

ingen 40 : Rusk 20 : Uppfiskad Bergman



Hittade imorse
mitt på mörka gatan
himskans regnvåt
och smått sandkornig
ingen mindre än
Ingmar Bergman
i helt tillstånd
lätt frostbiten i konturerna
glodde han på mig
glödande grön
skrynkligare än någonsin
men leende slugt
lyckligtvis lugn
alltjämt välbehållen.
Höll först på
att cykla över
den fantastiska gubben
under måndagsmorgonens dimlyktor
som om allt var regisserat
stannade jag i sista sekundhundradel
halkigt hoppandes
dock icke slant
på smultronstället i november
såg ej dubbelt insegel
äkta kravmärkt
och fiskade med frusna fingrar
upp Ingmar ur asfalten
stoppade så
utan att vika blicken
ned mästaren i min västficka
där Lagerlöf redan låg
och drog jackan tätare
om döden och livet
möjligtvis på någon
annans bittra bekostnad
fast i det stora hela förvissad
att skörden förtjänats
av något hårt sått
jag faktiskt sett
ögat i förra veckans snöstorm
en glimt rikare
ett bekymmer fattigare
trampar trollets trehjuling vidare
allvarligt lycksalig




0W0

Inga kommentarer: