5 januari 2017

Låtar från 50-talet jag kom att Uppskatta på 80-talet, part I


Redan tidigt i detta liv fick jag äran att höra massa musik från 50- & 60-talet. Nu har jag slutligen zoomat in på 50-talet, som rentav kanske är ännu skönare och roligare än 60-talet?!

Om du hade frågat mig 1982 när jag var sex-sju år - vilka favorit-låtar från 50-talet jag hade - kunde jag mycket väl ha känt enligt följande lista :



1. JAZZ-BACILLEN

framförd av Siw Malmkvist
skriven av Silver & Himmelstrand


2. ONE-SIDED LOVE AFFAIR

framförd av Elvis Presley
skriven av Bill Campbell


3. SMOKE GETS IN YOUR EYES

framförd av The Platters
skriven av Jerome Kern & Otto Harbach


4. THE ROOSTER SONG

framförd av Fats Domino
skriven av Dave Bartholomew


5. LITEN GRÖTROCK

framförd av Owe Thörnqvist
skriven av Owe Thörnqvist


6. MIN TROGNA NELLY

framförd av Sven-Gösta Jonsson
cover på TAKE ME BACK TO MY BOOTS AND SADDLE

skriven av Samuels & Whitcup
svensk lyrik av Bengt Haslum


7. (a glimpse of heaven) WHEN MY BABY SMILES AT ME

framförd av Bing Crosby
skriven av Billy Munro


8. LET THE BELLS KEEP RINGING (in the town of Napoli)

framförd av Paul Anka
skriven av Paul Anka


9. "Följ mig till Månen i år, där som de väldiga Rymdbergen står"
cover på SKIFFLING STRINGS /SWINGING SWEETHEARTS

framförd av Alice Babs
skriven av Ron Goodwin
svensk lyrik av Alf Hendriksson


10. TO THE CENTER OF THE EARTH

framförd av Pat Boone
skriven av Bernard Herrmann


11. MY BABY LEFT ME

framförd av Elvis Presley
skriven av Arthur Crudup


12. WATER WATER (everywhere, not a drop to drink)

framförd av Tommy Steele
skriven av Lionel Bart & Michael Pratt


13. BURN THAT CANDLE!

framförd av Bill Haley & His Comets
skriven av Winfield Scott


14. BIMBO

framförd av Jim Reeves
skriven av Glenn O'Dell eller Rod Morris


15. TAMMY

framförd av Debbie Reynolds
skriven av Jay Livingston & Ray Evans


16. WAKE UP, LITTLE SUSIE

framförd av Little Gerhard
skriven av Felice & Boudleaux Bryant


17. C'EST SI BON

framförd av Eartha Kitt
skriven av Henri Betti & André Hornez




Bonus-spår, om de hade spelats in några månader tidigare :


18. TOM PILLIBI

framförd av Inger Berggren
cover på Jacqueline Boyer

skriven av André Popp
(svensk lyrik Gösta Rybrant)


19. MY CUCUZZA (pizza pie)

framförd av Louis Prima
skriven av Rogers & Corpora


20. KALLE STORM

framförd av Snoddas Nordgren
med hjälp av Calle Jularbo

skriven av ?? ? ??





0W0

Inga kommentarer: