13 juli 2015

Sluttning (en dröm)





vandrar genom gamla biblioteket
medan androider iakttar
min gångart
lätt uppdaterad
från varenda nyinstallerad stol
så jag glömmer bort söktermen
kommer till slut
längst in
bakom rymdpsykologiska hyllorna ut
till en sluttning
i molnig sol
där halva stan ligger
nedanför
sätter mig på en bänk och
ska precis ropa frågan till
bruden på bänken bredvid, när min börjar luta framåtstupande
känner stålgjutna fötter
sakta bändas upp
likt rötter
...   ...   ...
...   ...   ...
...   ...   ...
(men innan
något hinner ske
minns jag från varuhus-ruinen ovanför
hur juristen förklarade
man måste ha löst
en 3-biljett
för att få bevittna utredningen
oavsett
om misstankarna involverar
en själv eller ingalunda
i vilket fall
det än må röra
sig om)










0W0

Inga kommentarer: