2 februari 2015

LeMarcs Utmärkta Låtar : i vilken Ordning jag Upptäckte dem


Anger den månad som låten verkligen slog an som mest i mitt medvetande samt hjärta

och blott dem som jag känt stor fascination inför. Började när gymnasietiden startade



augusti -91

Little Willie John


december -91

Sången dom spelar när filmen är slut


januari -92

Evelina (tagning ett)


februari -92

Evelina


maj -92

Drivved


juni -92

Bonusspår : dröm?
"...med en andedräkt som snöfall..."


(förälskelse inleds)

september -92

Mellan månen och mitt fönster


oktober -92

Säg Farväl!


november -92

Blå är nattens låga


december -92

Allt är över nu



januari -93

Hemma vid ett hav
[framförallt ballad-versionen]


februari -93

Öppet brev
"tillbaks till någonstans där jag aldrig nånsin varit..."


mars -93

Ända till september


april -93

Sång för april


maj -93

Tootoolah


juni -93

Kort vals till min älskade


juli -93

Vaggsång kl 4


september -93

Under din kjol


oktober -93

Hittegods


november -93

För ett barn


januari -94

Ge henne tid


februari -94

Vad är du rädd för?


april -94

Spökamazonen


maj -94

Gå hel ur det här


(...slutade gymnasiet...)


juni -94

Början på en lång historia


augusti -94

På andra sidan bron


september -94

Ditt öppna fönster


oktober -94

Jakobs kärr


december -94

Regnig dag vid Västerhav


januari -95

Vägen (låter oss längta)


april -95

Fyra steg i det blå


maj -95

Vad skulle du med mej till?


juni -95

Bok med blanka sidor


augusti -95

Aldrig äldre än såhär
[även med Anna-Lotta Larsson några månader senare]


oktober -95

Pärlemor
"och for iväg i en spräcklig och tung karavan"


november -95

Fri Lejd


februari -96

Blå Taxibil
"har försökt att tvätta mina händer i den svarta snön"

(...under lumpens överlevnadsövningar...)



mars -96

Och om jag gav
[sjungen av Victoria Tolstoy]


april -96

Ett sätt att älska, tusen sätt att gå


maj -96

Skott från blå linjen


juni -96

Trollkarln från Stora Blå


juli -96

Bok med blanka sidor [orkester-version]


september -96

Grand Pallas Hotell


oktober -96

Tess


november -96

Mannen som har allt


mars -97

Vänta dej mirakel
[live-version]


april -97

Mellan månen och mitt fönster
[igen, nu hårdare live-versionen]


juni -97

Evelina
[lång live-version]



november -97

i väntan på vågorna


januari -98

Nio broars väg


mars -98

Gabriel på vita hästen


maj -98

När vi gick i solen


juli -98

Hon gråter inte mer


september -98

En mans tomma löften


november -98

Merkuri


(...minns inga milstolpar från sekelskiftestiden, bara blandade återglimtar:

Små simpla ting såsom möjligen Kom klappa min kanin, Lycklig idiot, Som om ingenting hänt, Vals i cement, Vi kunde dansa, Båten över, Fruset vatten, Närmare gränsen, Vänta inte till gryningen...

samt tolkningar av Cornelis visor och Hålen i himlens golv för Pluras räkning plus producentskapet på Eldkvarns Limbo)



maj -02

Tidvatten


juni -02

Brudbuketten
"...du är död sen många år..."


juli -02

Om vi aldrig skulle ses igen


oktober -02

Håll om Mej!


april -03

Stolt


maj -03

Dessa tankar på dej


juni -03

Från en husvagn i Bohuslän
[live-version]
"hem till Trollhättan igen"


augusti -03

Senast jag såg änglarna


november -03

Detta blir min död
"Det snöade på min begravning..."


december -03

Du är bra
"som en sprucken gammal mask i en krackelerad ask"


januari -04

Skönt att finnas till


april -04

Vi överlevde vintern


juli -04

Hur högt måste jag ropa?


september -05

(jag har varit i) Marias kyrka


oktober -05

Ända till september
[nytolkning]


november -05

Där blått möter blått


januari -06

Fyra steg i det blå
[nytolkning]


september -07

Bara när jag blundar


november -07

i mitt andra liv


februari -08

Minus fyra


mars -08

Så långt mina armar räcker


april -10

Alldeles söder om ingenstans


oktober -12

På mitt hjärtas torg


november -12

Regn mot ett rostigt tak


januari -13

Våra bästa dar


augusti -14

(jag minns) Augusti i det höga gräset


januari -15

Jag försöker lära mej att älska dej

+

Förälska mej!


februari -15

"Bara en femton sekunders sång" [som saknar namn]







0W0

Inga kommentarer: