27 november 2014

Alfabetet i Färg inklusive Bokstävernas Material



Jag älskar bokstäver, tycker om att föreställa mig färger hos alla fenomen, och min hjärna sammankopplar gärna intryck från olika våglängder.

Därför känns det märkligt att jag ingalunda har skapat en inre färg för varje bokstav eller siffra osv, som personer med synestesi ofta har. När jag utforskar "bokstävernas kulörer" finner jag förhållandena relativt relativa - flera passar lika gott för varje, medan många passar inte alls samman.

Ord som klingar liknande har jag en tendens att fläta ihop med kulörernas namn. U kunde varit gul, V variera från vinröd till vit, T kunnat snuva K på att bli turkos [vilket den också blivit, trots att jag TTT känner mig mest avtänd av teal och cyannyanser], medan G har många färger att gå på.

Så här har jag fått anstränga mig för att bryta de interna ljudmässigheterna, för att visualisera mera. Lyckas på sin höjd halvvägs (men undviker i varje fall de enklaste fällorna som c-itrongult.

Dessutom eftersom de i radioprogrammet Alfabetet kom fram till att F är ljusbrun, så får jag i brist på bättre uppslag svårt att släppa den bilden - särskilt som jag i barndomen föreställde mig brunt till "Fy Fabian...!", om än mörkare. Och blodet hos Y kanske kommer av yxa, men kunde lika gärna ha snöat in på någon grenklyka i pyramidform...)

Jo, bokstäverna får även bestå av varsitt material här. Ska jag likafullt försöka fastslå ett föreställningsschema, ser det ut såhär för mig just nu:



Öö
giftgrön
av glas


Ää
beigebrun
av trä (träslag i människobehandlad form)


Åå
ljusblå
av bubblor (luft/vatten/ånga/såpa)


Zz
skrikigt rosa
av neon
(alternativt polkagrisrandig)


Yy
vinröd /maroon
av kvistar i skogen och torkat blod


Xx
magenta
av klassiska men märkligt mixade material


Ww
mörkaste gredelin (deep purple)
av sammet


Vv
halvljus violett
av laser


Uu
guldig
av guld


Tt
turkos /cyan /teal
av titan


Ss
speglande
av stål eller plåt


Rr
laxRosa /gammaldags skär
av pastell eller blandbara pigment


Qq
någon konstgjord nyans
av syntetiskt tyg


Pp
uppseendeväckande GUL (ibland lysande, ibland smutsig)
av plast (i alla former)


Oo
orange (aprikos)
av vaxduk och/eller galon


Nn
grå men ganska glänsande
av silver eller tenn


Mm
mörkaste blå (marin)
av bomull och trikå (smidigt omslutande klädslar, även för säten o möbler)


Ll
ljuslila
av lera eller porslin


Kk
svart
av skugga (och kanske klippt kartongpapp)


Jj
solgul
av mjukt ljus


Ii
kritvit
av snöig is


Hh
askgrå
av asfalt eller ihålighet


Gg
ljusgrön eller limegrön
av gummi eller gelé


Ff
brun
av filt, skinn, fjädrar eller fransar


Ee
genomskinlig
av elektricitet


Dd
mörkgrön
av jord o blad


Cc
kungsblå /safirblå
av siden eller silkespapper


Bb
orangebrun
av berggrund och runda grejor


Aa
klarröd
av sten /vass flinta






O0O

Inga kommentarer: