14 juni 2013

LäskeBlask


Och så slutligen har jag förfallit ända till läskedrycker och glasspinnar. Rättare sagt tycks jag vilja återsmaka sånt som vi lassade och bäljade i oss på 80-talet. Fann ofta stort nöje att välja bland alla varianter då.

Inser att flera funnits ända sedan 20-talet, och varit särskilt poppis i Norrland där vi mycket riktigt drack dem som mest. Hade heller ingen aning om att Cuba Cola är en svensk sort, och ändå tyckte jag spontant den är godare.

De enda kolsyrade drycker som känns godkända att göra rutin av är de översta fem på min lista över favoritsorter. Presenterar parallellt det decennium då varje dryck dök upp och gjorde premiär (i Sverige):



1. JULMUST /PÅSKMUST (10-talet)

2. PORTELLO (20-talet)

3. TROCADERO (50-talet)

4. CHAMPIS (10-talet)

5. POMMAC (20-talet)

6. Cuba Cola (50-talet)

7. Loranga (30-talet)

8. Zingo (60-talet)

9. Passionsfrukt (??)

10. Hallonsoda (??)

11. 7 Up (30-talet)

12. Rosa Pantern (80-talet)

13. Vira Blåtira (80-talet)





p.s. Sorten som de flesta tycks älska att känna avsmak inför, hette Coco Bahia (kokos & ananas-läsk). Minns ärligt talat inte om den var god i min mun eller bara märklig...?



wWw

Inga kommentarer: