26 februari 2013

Aladdin Sane insinuerar Alla

som Gått Galet i Galleriet

konstruerad dröminteriör nr 12






varje rum är ett Bowie-album

i månader har jag hållit mig instängd

i Aladdin Sane, men nu genom dörren ut

mot Diamond Dogs får jag fjärran syn på Lucy Sky

när hon hårt passerar helt nedglittrad

från Ziggy Stardust till Hunky Dory

ville jag ropa "Varför går dina dörrar baklänges?!"

men hann inte förrän

Janine-Janine kommer fram och mjukt rycker tag

i min bow-tie som bara går sönder

men märker hur under flugan sitter

en exakt likadan insekt

så måste hitta rummet där något verkligen händer







tjugo år senare samma afton

har jag klivit in i Outside

söker i grå kostym efter sockersjuka galleri-innehaverskor

av Baby Space' konst som man bara kunde höra

i Berlin-trilogin inkvarterad [en O]

såsom smått diaboliskt lockbete

har Aladdin Sane dragit på sig diabetes

så att de dyraste tanterna skall vilja bota honom

med sina målningars insulinära linjer

dem jag gillade på den tiden de var yngre än mig

men nu är strax The Next Day

så de passar på att sälja världen till lägstbjudande

högst upp hos Major Tom i sitt torn





wWw

Inga kommentarer: