26 september 2020

Tolv-i-Topp bland DJUR jag skulle välja vara

om jag var tvungen att bli ett djur, inklusive angiven miljö

naturligtvis baserat på hur jag brukar föreställa mig deras horisont

delvis fångad i arketypiska sagoskimmer

försöker jag ändå gå på varjes faktiska levnadsvillkor

 

1

EKORRE

i park

nära torg

 

2

RÅDJUR

i skogsglänta

nära slott

 

3

RÄV

i snö

nära gård

 

4

FLADDERMUS

i grotta /gruva

nära kyrka

 

5

DELFIN

i bukt

nära badstrand

 

6

APA av sorten KAPUCIN

(eller DödskalleAPA /EkorrAPA)

i cirkus

nära loge

 

7

UGGLA

i träd

nära torn

(ej avgjort vilken art -

dock Hökuggla och Pärluggla ser bra ut

- så avstår möjligen både Kattuggla och Tornuggla??)

 

8

STENGET

i brant

nära moln

 

9

KATT

i soffa

nära skärm

(av vilken ras saknade jag koll på - blir knappast någon Rex

men t.ex. Brittiskt långhår = korthår korsad med Perser)

 

10

PAPEGOJA

i fartygshytt

nära land

 

11

BJÖRN

i storskog

nära bär

 

12

SKÖLDPADDA

i skal

nära kullerstensgränd

 

[har fortfarande knappt hunnit förstå

hur jag valt bort såväl Hare som Häst -

fast nån måtta på däggdjuren får det vara

- inte ens en enda insekt ......]

 

 

 

 

Bonus

BLÄCKFISK

brukar jag ofta ta med i fantasins texter

fast i själva verket är nog dylikt monster det sista

jag skulle välja vilja (icke) vara

ehuru alltjämt är obekväm med vatten

och hyser rädsla för dess djup.

 

 


ZYZ

Inga kommentarer: