4 november 2015

Non-Lucid Dream about Lucid Dreaming?


or Lucid Dream about Non-Lucid Dreaming?



Som jag minns kvällens dröm nu :

Hade gått några steg längs mitt golv, bort mot kylskåpet. Kom på att jag skulle kolla på mina händer - för att checka om jag drömde. Nog för att jag var fullkomligt övertygad om min vakenhet - men alltid bra att öva på rutinen. Hann inte riktigt se händerna, förrän jag [mitt medvetande] drogs /drog mig tillbaks till fåtöljen. Det gick med en jädrans fart, som genom ett gummiband.

Insåg att jag tydligen hade drömt ändå [så långt en process som skett titt som tätt - att jag vaknat upp direkt från undran om jag drömmer]. Denna gång däremot minns jag ingalunda att jag verkligen vaknade. Vad jag mindes var minnet av hur jag måste ha sett närbild på en hand i den japanska filmen som jag just somnat ifrån (eller i annan film nyligen), vilket borde ha triggat förloppet i den aktuella drömmen.

Insikten att jag hela tiden suttit i fåtöljen, aldrig gått bort mot kylskåpet, kan lika gärna ha varit en fortsättning på drömmen. I så fall = en lucid dream?!? Nå, den vanliga vägran att klart konstatera att "jag drömmer just nu" rådde i så fall alltjämt.

Utan minne av någon vakenhet emellan, drömde jag vidare följande, särskilt suggestivt vardagliga scen :

 

Mitt rum bestod uppenbarligen av en bergknalle i ena hörnet. Det hade jag aldrig noterat förut, trots att jag bott här i åratal redan. När jag kröp ned bredvid berget kunde jag plötsligt se allt damm på golvet. Ur en viss vinkel gick det att suga upp på ovanligt långt håll. Hur skulle mamma ha upplevt detta?! Där måste varit många års damm, i synnerhet under fåtöljen. Hela rummet tycktes ha vuxit en bra bit.

Mitt i bergknallen satt insprängd en svart mask, liknande den "indian-mask" jag fortfarande äger i verkligheten (som jag var rädd för som liten, men sedan tog från morfars dödsbo, och som nu hänger vid min säng, men som snarast visat sig vara afrikansk). Där var minst en mask, eller om den andra var en geometrisk figur. De föreföll omöjliga att rubba och plocka ut ur berget.

Dock visste jag nog att jag borde kunna ingripa i "konstverket" och påverka bergets formationer på något vis?! Skulle väl knappast vara svårare än att bli lucid?!

Någon skulle komma på besök, eller var redan härinne... kanhända en ny hyresgäst /hyresvärd? Så det kändes angeläget att omforma några förhållanden så gott det gick. Strax var pappa inne och tipsade att ta bort en av bokhyllorna. Insåg att den ändå inte rymde så mycket, var ful, och dessutom bara gjord av papp - så det var både lätt gjort och lätt beslut. Ytan som frigjordes var enorm! Rummet framstod mer som det en gång var.

Yttermera uppe vid loftsängen, som nu stod mot en helt annan vägg, kom det fram massa blå skåp och plåtburkar som jag glömt bort. Där hade tydligen mamma och pappa passat på att förvara sina redskap. Tyckte mig komma ihåg hur de stoppat in diverse verktyg i samband med min inflytt. Hade inget behov att få dem utkörda, blev snarare lycklig över upptäckten, men mina föräldrar såg det nu som självklart att de skulle avlägsna grejerna.

Vidare måste drömmen ha haft något mer med omgivningen och andra människor att göra [eller med samurai-filmen som fortfarande rullade på skärmen när jag verkligen vaknade] - men minns inget direkt mer nu.





0W0

Inga kommentarer: